Discussie

 Welke competenties hebben de leerlingen van de toekomst nodig?
-         De vaardigheden verwoord in de “White paper: 21st century skills”:
-         Samenwerking
-         Kennisconstructie
-         ICT gebruik voor leren
       Probleemoplossend denken en creativiteit
       Planmatig werken


Daarnaast vonden we als groep de volgende competenties van belang:
Onderzoeken
-        Presenteren
-        Plannen
-        Keuzes kunnen maken
-        Verantwoordelijkheid kunnen tonen
-        Zich kunnen aanpassen
-        Kritisch kunnen denken en reflecteren
-        Met tegenslagen omgaan


Hoe (in welke leeromgeving) wordt dit gerealiseerd?
-         Basis leerstof is herkenbaar, met nieuwe vaardigheden/uitnodigingen/materiaal
-        “Lessen”verzorgd door een team van docenten die de vakoverstijgende opdrachten afstemmen
-        De leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun leerproces en hebben een duidelijke rol in de planning hiervan. Om dit te kunnen bewerkstelligen, worden de leerlingen ook, zo nodig, gecoacht.
-         In een week wordt er op school en “buiten school” geleerd, bv.15 uur kennis, 15 uur toepassing

Wat is nodig om dit te realiseren?
-        Meer uren voor docententeams om samen te kunnen voorbereiden
-        Gelden voor ontwikkeltijd
-        Docenten en directies die meer bereid zijn de regie uit handen te geven
-        Grotere flexibiliteit in didactische aanpak en lessentabel (hoorcollege, oa bij vragenuurtjes)

Tot slot: kun je in onderstaande tekst het woord leerling vervangen door docent?

 

1 opmerking:

  1. Een docent en een leerling moeten op basis van wederzijds respect naar elkaar open en eerlijk kunnen zijn.
    Wie een fout kan toegeven verdient respect.
    Wie in overleg, deze fout weet te herstellen, is een Grand Seigneur

    BeantwoordenVerwijderen